Mobiliteit
Mobiliteit voor iedereen is een basisrecht. Zonder mobiliteit is er geen participatie. We willen een degelijk openbaar vervoer als ruggengraat voor de toekomstige mobiliteit. Beslissingen over mobiliteit zoals investeringen in infrastructuur zijn beslissingen die gevolgen hebben tot ver in de toekomst. We willen dat die beslissingen een onderdeel zijn van een brede en progressieve visie. Onze doelstelling is een stijging van het aandeel van duurzame vervoer tot 90 % tegen 2050 op regionaal niveau. Hiervoor moeten er ook in Maasmechelen grote stappen worden gezet tijdens de volgende legislatuur om dit doel te bereiken.
Wat wij willen:
- Wij willen in de eerste plaats investeringen bij de De Lijn: in voertuigen, infrastructuur en personeel. Zo verbeteren we de kwaliteit van de dienstverlening en de werkomstandigheden. We houden we De Lijn in openbare handen.
- We willen geen afbouw van de verbindingen naar Genk, Maastricht en Maaseik. We willen meer vroege en late bussen, ook in het weekend, die betrouwbaar, stipt en aangenaam zijn om te gebruiken door meer comfort voor de gebruikers en meer de veiligheid voor de chauffeurs. De frequentie van de verbinding vanuit Genk moet zo zijn dat niemand langer moet wachten dan 15 minuten als de trein in het station niet op tijd aankomt.
- Voor de busverbindingen tussen de deelgemeenten kan via een Maasshuttle. Net als in Genk en Hasselt stadslijnen heeft willen we in Maasmechelen een “Maasshuttle” die de deelgemeentes van Maasmechelen beter verbindt.
- We willen comfortabele, zowel voor de passagiers als voor de chauffeur, en veilige bussen. Alle bussen worden dagelijks gereinigd. We maken alle voertuigen van De Lijn toegankelijk voor mensen met een beperking of voor wie een kinderwagen bij heeft. We investeren hoogdringend in functionerende signalisatieborden met realtime informatie zodat een reiziger ’s morgens vroeg of ’s avonds laat weet wat de eventuele vertraging is zowel aan de bushaltes als in de bus. We zijn streng tegen vandalisme aan bushokjes of voertuigen van De Lijn omdat dit eigendom van ons allemaal is. Agressie tegen buschauffeurs kan niet!
- Wij willen een bevraging van de hele bevolking. We staan kritisch tegenover de door de Provincie voorgestelde trambus Hasselt-Maasmechelen als opvolger van de Spartacus-2 sneltram omdat de kostprijs onduidelijk is en omdat het evenmin duidelijk is of er een meerwaarde zal zijn in snelheidswinst in vergelijking met de huidige 45-busverbinding Hasselt-Maasmechelen. Zoals we hierboven uitlegden is er voor deze verbinding nog verbetering mogelijk. Vooraleer er wordt beslist om een dure stadsboulevard in te voeren en de Rijksweg N78 om te vormen van een 2x2 naar 2x1 weg, organiseren we een bevraging van de volledige bevolking. Voor deze bevraging moeten er degelijke alternatieven worden uitgewerkt die vertrekken vanuit onze doelstellingen. En onze uiteindelijke doelstelling is om het aandeel duurzaame vervoer in onze gemeente flink te zien stijgen: meer voetgangers, fietsers en bussen en minder auto’s. We vermijden dat er te veel geld gaat naar dure consultancy. We geloven eerder in een stevige gemeentelijke administratie met een slimme en actieve dienst mobiliteit die samenwerkt met naburige gemeenten en met de provincie.
- We willen sensibilisatiecampagnes voor duurzaam vervoer en zijn hierbij origineel en creatief. Zo zoeken we samenwerkingsverbanden met andere gemeenten voor de organisatie van schoolreizen en -uitstappen. Schoolreizen gaan in principe steeds met het openbaar vervoer of met de fiets in de toekomst. Jong geleerd is oud gedaan.
- We willen een meerjarenplan “Fietsparadijs Maasmechelen” zodat het mogelijk wordt elke gemeentelijke bestemming te bereiken met de fiets op een veilige manier. In woonwijken wordt de fiets de norm en de auto de gast. We richten 50 % van de straten zo in dat de zone 30 goed wordt nageleefd. Straten zonder afgescheiden fietspad vormen we om tot zone 30. Risicokruispunten op de Rijksweg maken we veiliger door de verkeerslichten zo af te stellen dat ze conflictvrij worden. Op die manier wordt de kruispunten meteen een pak veiliger voor voetgangers en fietsers. In ons plan voorzien we dat voetgangers en fietsers gevaarlijke kruispunten in één keer kunnen oversteken. Waar zijstraten fietspaden kruisen, brengen we voorrangsstrepen aan. In elke wijk voorzien we toegankelijke overdekte fietsparkings. We starten een fietsdeelsysteempilootproject met bakfietsen waarbij we ons richten tot alle Maasmechelaars die willen deelnemen.
- We willen van Maasmechelen een gemeente maken waar voor de woonkernen de keuze voor de fiets en het openbaar vervoer het meest voor de hand liggen. Dit heeft alles te maken met een veel betere ruimtelijke ordening. Dat wil ook zeggen dat we maatregelen nemen om in elke deelgemeente basisvoorzieningen, zoals het medisch centrum aan de Koning Albertlaan maar ook de lokale middenstand, te behouden en uit te breiden. Elke plaats waar mensen samenkomen moet beter en veiliger bereikbaar zijn via de bus en de fiets.
- We voeren gemeentelijke venstertijden in voor het vrachtvervoer, zodat dit vervoer zo weinig mogelijk met school- en woonwerkverkeer in contact komt. We voorzien in elke wijk centrale afhaalpunten voor pakjesdiensten. Zo vermijden we dat bestelwagens van de verschillende bezorgers heel veel kilometers afleggen in Maasmechelen.
- We willen de plaatsing van groene geluidschermen of andere duurzame maatregelen die de geluidshinder van de autosnelweg voor omwonenden eindelijk beperkt.
Achtergrond
Het gemeentebestuur heeft een nieuw, aangepast mobiliteitsscenario vastgelegd. In dit nieuw scenario vallen twee grote mobiliteitsdossiers op. Het eerste dossier is de komst van een hoogwaardige openbare vervoerslijn in de vorm van een trambus Hasselt-Maasmechelen Village als opvolger van de Spartacus. Het tweede dossier is het verplaatsen van het doorgaand verkeer van de N78-Rijksweg naar de Omleidingsweg met het herleiden van de Rijksweg tot een 2 x 1 weg. Daarnaast is er nog een kleiner dossier: de invoering van een Maasshuttle langs de Rijksweg.
We zijn er voor dat doorgaand verkeer, dat niet in het centrum van Maasmechelen hoort te zijn, verschoven wordt naar de Omleidingsweg. Op die manier wordt er ruimte gemaakt voor een gezondere, leefbaardere en veiligere openbaar ruimte. In deze ruimte staan voetgangers, fietsers en openbaar vervoer centraal. Maar we willen óók dat er eerst goed onderzocht wordt hoe scholen naast of vlakbij de Rijksweg bereikbaar zullen blijven. En we vinden óók dat het milieueffectrapport aandacht heeft voor compenserende maatregelen voor het geval dat de Omleidingsweg verbreed zou worden of voor het geval dat er om een andere redenen door de grootse plannen groene bufferruimte zou verloren gaan.
We willen aandacht voor het gevaar van een toekomstige grote “mobiliteitskloof”. We kennen allemaal mensen die met hun elektrische (bedrijfs)wagen kunnen genieten van de steunmaatregelen van de overheid om afscheid te nemen van fossiele brandstoffen. Maar de meerderheid van de mensen heeft geen bedrijfswagen en zal zich er de volgende jaren ook geen kunnen kopen. Op lange termijn durven we het individuele autobezit in vraag te stellen. Daarom vragen we stopzetting van steunmaatregelen voor individueel vervoer zoals voorkeursbehandelingen of subsidies voor individuele laadpalen. De reden is dat van deze maatregelen in de praktijk vooral personen met een hoog inkomen van genieten. Waar openbaar vervoer of fiets (nog) niet aan de vraag kan beantwoorden, willen we veel meer aandacht voor innovatieve initiatieven zoals gedeelde mobiliteitsdiensten en carpoolprogramma's. Hiervan kunnen ook mensen met een lager inkomen voordeel uithalen. We werken in dit verband samen met de vakbonden en met armoedeorganisaties.